1. Vyberte si formu podnikání
Pokud toužíte po vlastní praxi, máte dvě možnosti:
- koupit si zavedenou ambulanci od jiného zubaře, například od kolegy, který odchází do důchodu,
- zařídit si novou ambulanci od nuly – to ale znamená, že si budete muset hledat vhodné prostory a shánět nové pacienty a vyřizovat všechny potřebné papíry.
Následně se musíte zamyslet nad tím, jak budete podnikat. Stomatolog má možnost podnikat jako:
- fyzická osoba,
- nebo založit vlastní firmu – jde o jednodušší způsob v případě budoucího převodu ambulance nebo při zaměstnávání dalšího personálu.
2. Zjistěte si způsob fincování
Většina stomatologů nemá to štěstí, že získá ordinaci darem nebo jí zdědí. Proto je potřebné získat finance od banky prostřednictvím úvěru. V některých oblastech ČR vám ale s financováním také částečně může pomůže dotace od Ministerstva zdravotnictví ČR.
Od května 2018 si mohou stomatologové požádat o příspěvek až do výše 1,2 milionů Kč. Cílem je motivovat stomatology k založení ordinace v méně atraktivních oblastech. Zubaři mohou o dotace žádat do roku 2021 a je na ně vyčleněna částka 100 milionů Kč.
3. Vytvořte si podnikatelský plán
Předtím, než půjdete do banky požádat o půjčku na vaší novou ordinaci, musíte mít vytvořený podnikatelský plán. Sami tak lépe pochopíte, jaké jsou vaše možnosti, jak si nastavit cíle nebo ceny, kde vzít klienty, jak se prezentovat, kolik vás to všechno bude stát.
4. Zjistěte si všechny úřední náležitosti
Kromě samotných financí budete k provozu stomatologické ambulance potřebovat řadu dalších náležitostí. Všechny potřebné informace se dočtete v Zákoně o zdravotních službách a podmínkách jejich poskytování (zákon o zdravotních službách). Další informace získáte v odborných kruzích, například v České stomatologické komoře. Shrnujeme pro vás alespoň základní potřebné náležitostí, které vás neminou.
- Registrace v České stomatologické komoře.
- Získání licenceí.
- Založení podnikání.
- Oprávnění k provozování nestátního zdravotnického zařízení – oprávnění vzniká na základě rozhodnutím o registraci krajského úřadu příslušného podle místa provozování nestátního zařízení a další.
Ohlídat si všechna potřebná razítka a přežít jednání s úřady může být náročné. V dnešní době naštěstí už existují specializované firmy, které vám za poplatek se založením lékařského zařízení pomohou.
5. Najděte vhodné místo
Důležitým bodem při zakládání stomatologické praxe, je lokalita samotného zařízení. Při hledání, myslete na dobrou dostupnost a také na samotné dispozice ordinace, aby vyhovovaly všem potřebám moderní zubní ordinace.
Nastudujte si ergonomii ordinace. Nezapomínejte na to, že při ošetřování zubů a při drobných chirurgických zákrocích budete potřebovat více místa. Kolem stolu se budete pohybovat společně se sestřičkou. Udělejte si seznam všeho, co budete v ordinaci potřebovat, včetně zubařského křesla, intraorálního rentgenu, mikroskopu, sterilizačního zařízení, případně také panoramatického rentgenu. Dále myslete na velikost čekárny, toalet, sklad.
6. Najděte si dobrého dodavatele
Důležitou součástí každé ambulance je její zařízení a především stomatologické nástroje. Jaké minimální vybavení musí mít vaše ambulance upravuje vyhláška Vyhláška č. 92/2012 Sb – Vyhláška o požadavcích na minimální technické a věcné vybavení zdravotnických zařízení a kontaktních pracovišť domácí péče.
Nedržte se ale při zemi! Pokud chcete jít s dobou, budete potřebovat ty nejmodernější přístroje, kvalitní zubařské křeslo a kvalitní přístroje a nástroje. Pokud nebudete inovovat, lidé, kteří chtějí kvalitnější ošetření za vámi postupně přestanou chodit. Najděte si proto kvalitního dodavatele, s kterým se vám bude dobře komunikovat.
7. Personál vybírejte opatrně
Do ordinace určitě budete potřebovat kvalifikovanou zdravotní sestru. Přemýšlejte ale nad tím, že do budoucna by mohl ve vaší ordinaci pracovat také další lékař nebo zubní hygienista. Vaše ordinace tak bude moci poskytnout delší ordinační hodiny a také doplňkové služby, jako je zubní hygiena. Je to atraktivní pro pacienty, kteří tak mají vše na jednom místě.
Při výběru zaměstnanců a spolupracovníků dejte důraz na reference a nenechte se zlákat hned prvním kandidátem, který bude chtít ten nejnižší plat. Nezkušený a nespolehlivý člověk, i když levný, může být pro vaši ordinaci zkázou. Například sestřička je prvním kontaktem s pacienty, a tak by kromě odbornosti měla být trpělivá a komunikativní. Řada pacientů opouští své lékaře právě kvůli špatnému chování samotného personálu.
8. Informační software zefektivní práci
Pro svou ordinaci budete potřebovat také počítač a informační softvér pro stomatology. Vyberte si takový, v kterém můžete sami navolit libovolné moduly a funkcionality, které jsou pro vaši praxi podstatné. Můžete si také vybrat mezi offline a online řešením. V informačním systému máte karty pacientů s podrobnými obrázky, ale také objednávkový systém, propojení na třetí strany, jako je třeba účetní firma a podobně. Kvalitní a na míru nastavený informační systém vám ušetří a zefektivní práci.
9. Marketing pomůže získat klienty
Plnohodnotně zařízená ordinace je skvělá věc, ale k čemu to všechno je, pokud vám do ní nebudou chodit lidi. Ze začátku budete muset shánět klienty všude možně. Začněte u přátel a známých. Pokud budou spokojeni, řeknou o vás dalším. Samozřejmě, to nemusí stačit, proto musíte počítat s tím, že budete muset také investovat do offline nebo online marketingu.
Právě online marketing je v dnešní době velkou výhodou. Představte si, že někdo zadá „zubní ordinace“ do Google a mezi prvními výsledky se mu objeví právě vaše webové stránky, nebo ho na jiných stránkách zaujme vaše reklama.
Už v podnikatelském plánu tak myslete na to, jaké finance můžete do marketingu investovat. Nezapomínejte ani na sociální sítě, kde vás mohou lidé snadno kontaktovat nebo hodnotit. Klienti často se také často dívají na hodnocení v samotném Google.
10. Investujte do vzdělání
Stejně jako každá firma, také stomatolog musí neustále inovovat a nabízet nové a nové služby, aby mohl svým klientům co nejvíce pomoci. Počítejte tedy také s investicí do konferencí, dalších oborových akcí a vzdělávání. Vyberte si z nabídky podle referencí jen ty, které za to doopravdy stojí. Náklady na konferenci a další vzdělávání mohou být vysoké. Investice do znalostí se ale vyplatí. Pokud budete poskytovat nějakou službu, kterou ostatní zubaři v okolí nemají, bude to pro vás jen plus.